Medlemsbrev 1, 2024

Hej Medlemmar!

Säsongen är kanske inte igång i denna stund men tankarna om att få komma igång har säkert börjat snurra runt i våra huvuden. 

Ett stort tack till alla som deltagit i vår medlemsundersökning. Totalt kunde vi summera 180 svar vilket var en stor ökning från föregående år. Här kan du ta del av undersökningsresultatet.

Fördelningen av bryggplatser för säsong 2024 är nu klar och kan hittas på anslagstavlan i klubbhus eller laddas ner som PDF. Samtidigt har även vinterbevakningsschemat för dig som har båten på hamnplan blivit klar och skickats ut via e-post. Även den finns nu uppsatt i klubbhuset.

I februari besökte valberedningen och revisorerna ett styrelsemöte för att få en inblick i hur styrelsen arbetar, samt kunna ställa frågor. Detta som ett led inför årsmötet april 2024.

Under stormen i slutet av februari skadades många presenningar och ställningar. Vi har nu samlat ihop alla trasiga presenningar och annat material som flutit runt och transporterat iväg dem till återvinningsstationen. Det finns trasiga presenningar kvar som är förankrade till kärror och dessa har vi inte rört. Tack till er alla som hjälpte till med uppstädningen.

På vårt höstmöte kom frågan om nattbevakningen upp. Hur bra fungerar detta och går alla verkligen sin vakttjänst? Detta då frågeställare uppmärksammat att vakter inte varit på plats vid ett antal tillfällen. Idén är ju att jag ser till din båt och du ser till min. Detta bygger på att alla ställer upp enligt bevakningsschemat.

Även båtklubbens försäkringar bygger på att bevakningen fungerar. Annars skulle kostnaderna för dessa vara mycket högre. Vi vill hålla alla kostnader nere för att också kunna hålla medlemsavgiften lägre.

Styrelsen har under vintern arbetat med bevakningsfrågan och kommer att presentera ändrade rutiner för att säkerställa att alla medlemmar gör sin plikt. Vi tycker att det var bra att bristerna påtalades så att vi kunde göra något åt dem, samtidigt som det är oerhört tråkigt att inse att det inte fungerat som det var tänkt.

När bevakningslappar var ifyllda och inlämnade så utgick vi ifrån att det därmed också hade utförts en bevakning. I allmänhet har våra medlemmar skött detta på ett utmärkt sätt. Men de uppdagade bristerna kommer förhoppningsvis nu att vara åtgärdade. Arbetsgruppen som hanterat ärendet kommer snart att uppdatera hamnordning genom att tydliggöra rutinerna för bevakning. Stort tack till denna arbetsgrupp. 

Miljöarbetet har varit ett prioriterat område under 2023 och kommer så att vara även framöver. SBK har under året arbetat med två huvuduppgifter:

  • Ta fram en avfallsplan som kan godkännas av kommunen. Detta är genomfört.
  • Strukturera och kvalitetssäkra klubbens övriga miljöarbete. Arbete pågår.

Alla hamnar stora som små, skall enligt lag från och med 2024 ha en godkänd avfallshanteringsplan. Den skall visa hur hamnen hanterar sitt avfall. För SBK s del innebär planen att den avfallshantering vi haft under senare år, nu också är godkänd. 

En mer tydlig information om detta arbete och de krav som finns på hamnen kommer att finnas med i vår Verksamhetsberättelse 2023 på Årsmötet i april.

SBK lämnade in en ansökan till Svenska båtunionen med beskrivande motivering i ett försök att erhålla priset Årets båtklubb 2023. Vi vann inte, men får ändå glädja oss med att vi var i finalen bland de 5 bästa båtklubbarna.

När båtarna nu ligger förvarade, så gäller det som alltid att följa de regler vi har i klubben. Elkablar får endast vara anslutna, när båtägare är på plats och ser om sin båt. Det kan finnas skäl att frångå denna regel, men skall då godkännas av SBK:s styrelse. Tänk även på att:

  • Stegar skall vara fastlåsta, så att de inte kan användas av tjuvar som vill komma in i din eller annans båt.
  • Din vagn skall vara tydligt, vädertåligt märkt med Namn och telefonnummer nära draget. Detta är viktigt av flera skäl, bland annat för att vi skall kunna nå dig om något händer som du bör veta.
  • Det är inte tillåtet att låna ut sitt passerkort till någon som inte är medlem i klubben.
  • Vår hemsida har kontinuerligt aktuella uppdateringar.

 Årests sjösättningsperiod är under veckorna 16 – 22 och ett schema där du kan boka in dig för sjösättning kommer att sättas upp på anslagstavlan i klubbhuset den 25 mars 2024.

Likviditeten i klubben följer den plan som lagts och beläggningen av våra bryggplatser ser nu ut att bli 134 uthyrda av totalt 134 platser.

Årsmötet är planerat till 17 april 2024, klockan 18:30 i Segelsällskapets lokaler. Anmäl dig i god tid till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. om du vill ha fika på mötet.

Den årliga arbetsdagen har preliminärt planerats till den 8 juni 2024. 

 

Lycka till med vårarbetet och i arbetsivern tänk på miljö och säkerhet
Önskar er alla en Glad Påsk!

 

Ständig förbättring!
Styrelsen genom ordförande Lars Olsson.